Питання опрацювання інформації є одним із
основних для учнів. Важливо, щоб учні розуміли, що люди в своїй діяльності
постійно зустрічаються з необхідністю опрацьовувати деяку інформацію. Читаючи
книжку, розглядаючи предмети, людина опрацьовує, запам'ятовує, накопичує
інформацію. Поштою, телефоном, по радіо та за допомогою інших засобів зв'язку
люди обмінюються інформацією — передають якусь інформацію й одержують іншу.
Розв'язуючи задачі, аналізуючи явища, люди опрацьовують інформацію: вхідні
знання (умови задач) перетворюються на нові знання (розв'язки задач). Ніщо живе
не може існувати та розвиватися, не зберігаючи свого генетичного коду, не
сприймаючи інформацію від навколишнього середовища через органи чуття і не
переробляючи її за допомогою нервової системи.
Будь-яка робота із записами потребує
їх кодування. Як правило, повідомлення зберігаються у вигляді кодів. Кодування
повідомлень — це подання їх за допомогою деякої послідовності знаків. Кодування
— спосіб зберігання і передавання повідомлень, форма подання їх на носієві.
Одне і
те саме повідомлення можна кодувати по-різному.
Однією
з систем кодування є азбука. Можна кодувати і звуки. Однією з таких систем
кодування є ноти. Зберігати можна не тільки текстову та звукову інформацію. У
вигляді кодів зберігаються і зображення.
Особливе місце у вивченні поняття інформація
відіграють питання про інформаційні процеси. Основними інформаційними процесами
є: пошук — збирання — зберігання — передавання — опрацювання — використання —
захист інформації.
Приймаючи повідомлення, людина фіксує його в
свідомості, не обов'язково заглиблюючись у його зміст, і таким чином не
обов'язково одержуючи інформацію, яку несе повідомлення.
Важливо, щоб учні розуміли, що, крім
сприймання інформації за допомогою органів чуття при безпосередньому контакті з
об'єктами зовнішнього світу, людина може зберігати, опрацьовувати інформацію, в
результаті одержувати нові знання, нову інформацію і передавати її іншим людям
за допомогою повідомлень. При цьому особливо важливо, щоб інформація, яку
несуть повідомлення, сприяла прийманню на її основі правильних рішень, вона
повинна характеризуватися такими властивостями, як вірогідність, повнота,
актуальність, корисність, зрозумілість.
В інформатиці та фізиці розрізняють сигнали
неперервні і дискретні (аналогові і цифрові). Людина звикла мати справу з
аналоговою інформацією, що подається за допомогою аналогових сигналів, а обчислювальна
техніка в основному працює з цифровою інформацією, що подається за допомогою
дискретних сигналів.
Різноманітну інформацію із навколишнього
середовища людина одержує через органи чуття: слух, зір, смак, нюх, дотик.
Учні повинні засвоїти поняття про різні види
інформації. Одна із чинних класифікацій видів інформації відображена на схемі.
Інформацію можна класифікувати різними способами, і різні науки роблять це
по-різному. Наприклад, у філософії розрізняють інформацію об'єктивну і
суб'єктивну. Об'єктивна інформація відображає явища природи та людського
суспільства. Суб'єктивна інформація створюється людиною та відображає її
бачення навколишнього світу.
Оскільки немає відповіді на запитання про те,
що таке інформація, то й запитання про кількість інформації (багато
інформації, мало інформації) та одиниці вимірювання інформації слід визнати
некоректними.
Питання вимірювання інформації викликає
дискусії серед методистів, учителів. Багато авторів підручників з інформатики
пропонують вводити поняття кількості інформації через біти і байти, забуваючи,
що, по суті, мова йде про довжину двійкового коду повідомлення, а не про
кількість інформації, яку несе таке повідомлення.
З поняттям носіїв повідомлень учні
зустрічаються протягом освоєння всієї практичної частини шкільного курсу
інформатики. При цьому доцільно описово ввести поняття носія повідомлень,
звернути увагу учнів на існування довгоіснуючих і недовгоіснуючих носіїв
повідомлень та окремо виділити носії, які використовуються при роботі з комп'ютерною
технікою.
На наступному етапі ознайомлення учнів з
поняттям інформації доцільно ввести поняття мови. Розповідь учителя можна
побудувати так.
Повідомлення подають певною мовою. При цьому
повідомлення може мати вигляд деякої послідовності знаків, жестів, нотного
запису, живописного твору, музичного твору, звукозапису, відеозапису, кінофільму.
Важливо, щоб учні зрозуміли на інтуїтивному
рівні відмінність між поняттями інформації і повідомлення.
Інформацію передають за допомогою
повідомлень.
Повідомлення передають за допомогою
послідовності сигналів від джерела до приймача інформації. Середовище, через
яке здійснюється передавання сигналів від джерела до приймача, називають
каналом зв'язку.
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.