Важливо, щоб учні розуміли, що, крім
сприймання інформації за допомогою органів чуття при безпосередньому контакті з
об'єктами зовнішнього світу, людина може зберігати, опрацьовувати інформацію, в
результаті одержувати нові знання, нову інформацію і передавати її іншим людям
за допомогою повідомлень. При цьому особливо важливо, щоб інформація, яку
несуть повідомлення, сприяла прийманню на її основі правильних рішень, вона
повинна характеризуватися такими властивостями, як вірогідність, повнота,
актуальність, корисність, зрозумілість.
Практика свідчить, що обговорення теми
«Властивості інформації» проходить зацікавлено і викликає жвавий інтерес учнів,
якщо вчитель використовує під час пояснення частково-пошуковий метод на базі
нетривіальних прикладів із життя.
Наведемо приклади пояснення властивостей
інформації вчителем.
Однією із найважливіших властивостей
повідомлень є їх вірогідність. Повідомлення вважається вірогідним, якщо воно
не суперечить реальній дійсності, правильно її пояснює і підтверджується нею.
Так, наприклад, довгий час вважалося, що у
центрі Всесвіту знаходиться Земля, а Сонце обертається навколо Землі
(геоцентрична модель всесвіту К. Птоломея). Однак така модель Всесвіту не
узгоджувалася зі спостереженнями астрономів. У 1543 р. польський астроном М.
Копернік на підставі аналізу результатів значної кількості спостережень довів
помилковість геоцентричної моделі світу та вірогідність геліоцентричної
моделі, яка слугує науці і сьогодні.
Для підвищення надійності і вірогідності
повідомлень та інформації, яку вони несуть, їх дублюють, передають різними
способами і у різних формах подання, перевіряють, звертаючись до різних джерел,
дослідів, підтверджень через непрямі свідчення.
При цьому для того, щоб зробити правильні
висновки (здобути інформацію, що має практичну цінність), набір повідомлень
(показників, характеристик, ознак) повинен бути достатнім, тобто якомога
повнішим і вичерпним, з одного боку, а з іншого — містити якомога менше
надлишкових, необов'язкових повідомлень (фактів, ознак, проявів досліджуваного
явища), тобто шуму, оскільки такий шум може призвести до неправильних висновків
і прийняття на їх основі неправильних рішень.
Наприклад, якщо необхідно встановити про яку
тварину йде мова, якщо сказано лише, що тварина ловить мишей, то для
однозначного висновку наявних повідомлень явно недостатньо, оскільки мишей
ловить і кішка, і лисиця, і їжак. Якщо ж додати, що тваринка має чотири лапи, ніс,
очі, вуха, зуби, то таке додаткове повідомлення швидше за все несе лише шум.
Повідомлення, яке несе певну інформацію, має
бути своєчасним, щоб інформація мала практичну цінність. Одне і те саме
повідомлення «О 17.00 мультфільм «Як козаки куліш варили», одержане о 16-й год,
несе зовсім іншу інформацію, ніж отримане о 18-й год.
Якщо людині розповідають щось, до сприймання
чого вона ще не готова, наприклад звертаються англійською мовою раніше, ніж
людина вивчила цю мову, то ця людина з почутого повідомлення винесе зовсім іншу
інформацію (повідомлення є для такої людини незрозумілим), ніж це було б, коли
б людина попередньо вивчила англійську мову.
Слід пам'ятати, що надто велика кількість
повідомлень чи їх невчасність так само обеззброює людину, як і відсутність
повідомлень.
Для прийняття правильних рішень повідомлення
повинно бути повним. Зайві (надлишкові) повідомлення (зайва інформація, тобто
шум) відволікають увагу і заважають швидко і вчасно знайти правильне рішення і
навіть можуть призвести до неправильних висновків і прийняття на їх основі
неправильних рішень. Неповнота ж повідомлень так само може призвести або до
неправильних висновків, або до їх невчасності, оскільки доведеться втрачати час
на пошуки уточнюючої інформації.
Наприклад, у різноманітних змаганнях
намагаються дезінформувати суперника, надаючи з одного боку неповну інформацію
про об'єкт, що його цікавить, а з іншого — багато сторонніх, схожих на
правдиві, повідомлень, які навмисне організовано так, щоб суперник зробив
неправильні висновки і прийняв на їх основі рішення, вигідні протилежній
стороні. Так організовану інформацію, призначену для спантеличування суперника,
називають дезінформацією.
Об'єктивну інформацію можна одержувати за
допомогою нормально працюючих датчиків, вимірювальних приладів. Повідомлення
об'єктивне, якщо воно не залежить від судження будь-кого.
Для систематизації знань зручно скористатися
таблицею 1.1, в якій вказані властивості інформації та їх тлумачення.
Таблиця 1.1
Властивості
повідомлень
Тлумачення
властивостей
Об'єктивність повідомлення
Інформація об'єктивна, якщо вона не залежить від суджень
будь-кого
Вірогідність повідомлення
Повідомлення вірогідне, якщо інформація, яку воно несе,
відповідає істинному стану речей
Повнота повідомлення
Повідомлення повне, якщо його достатньо для виведення
правильних висновків і прийняття правильних рішень
Актуальність (своєчасність) повідомлення
Повідомлення актуальне (своєчасне), якщо воно важливе в
даний момент часу
Корисність (практична цінність) повідомлення
Корисність повідомлень оцінюється за тими завданнями,
які можна розв'язати з їх використанням
Зрозумілість повідомлення
Повідомлення зрозуміле, якщо при його сприйманні не
виникає потреби у додаткових повідомленнях (не виникає запитань)
Не
слід робити спроби дати учням найбільш повні та загальні відомості про
властивості інформації. Необхідно чітко виділити та розмежувати лише ті
сторони цього поняття, на які буде спиратися подальше подання матеріалу, і які
будуть використовуватися учнями в їх практичній діяльності.
Після пояснення властивостей інформації
вчитель може запропонувати в наступних прикладах визначити властивості
інформації, яка в них зустрічається:
1.Ви одержали пояснення щодо розв'язування деякої
математичної задачі, але описане незнайомою мовою.
2.Наступного дня комісія вивісила на дошці оголошень
правильні розв'язання задач.
3.Один перський цар, збираючись завоювати сусідню державу,
звернувся до мудреця: «Що відбудеться, якщо я із своїм військом переправлюся
через річку на кордоні держави?» Мудрець відповів: «Повелителю, ти зруйнуєш
велике царство». Задовольнившись таким прогнозом, завойовник переправився зі
своїм військом через річку і був розгромлений військом суперників. У гніві він
звинуватив мудреця в брехні, на що мудрець відповів: «Царю, а хіба твоє царство
не було великим?».
4.Наведіть приклади, коли на основі неповного повідомлення
можна прийняти неправильне рішення. Наведіть такі приклади з історії.
5.Яку властивість повідомлення характеризує «зіпсований»
телефон, чутки, мисливські легенди?
6.Наведіть приклади несвоєчасних повідомлень.
7.Наведіть приклади неповних повідомлень.
8.Наведіть приклади:
§вірогідного, але необ'єктивного повідомлення;
§об'єктивного, але невірогідного повідомлення;
§повного, вірогідного, але некорисного повідомлення;
§несвоєчасного повідомлення;
§своєчасного, але незрозумілого повідомлення.
9.Як можна тлумачити приказки:
На злодієві шапка горить. Пече рака.
Любиш кататися, люби і саночки возити? Які
властивості повідомлень тут проявляються?
10.Які методи пошуку інформації використовував Шерлок Холмс
у своїй роботі?
Матеріал про властивості інформації носить
ознайомлювальний характер, тому не слід вимагати від учнів знання розгорнутих і
формальних означень, проте слід максимально спиратися на життєвий досвід
учнів, їх інтуїцію.
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.