Важливо, щоб учні зрозуміли на інтуїтивному
рівні відмінність між поняттями інформації і повідомлення.
Інформацію передають за допомогою
повідомлень.
Повідомлення передають за допомогою
послідовності сигналів від джерела до приймача інформації. Середовище, через
яке здійснюється передавання сигналів від джерела до приймача, називають
каналом зв'язку.
Повідомлення можуть бути усними, письмовими
чи організованими якимось іншим чином. Прикладами повідомлень є: показання вимірювального
пристрою, дорожні знаки, текст телеграми, розповідь оповідача, відповідь учня
тощо.
Учителеві доцільно звернути увагу учнів на
те, що не існує взаємно-однозначної відповідності між інформацією і
повідомленням: одну і ту саму інформацію можна передати за допомогою різних
повідомлень. І навпаки, одне і те саме повідомлення може нести різну інформацію
залежно від того, як інтерпретують (тлумачать) повідомлення різні люди чи одні
й ті самі люди за різних обставин, щодо якого предмета (властивостей) досліджується
той чи інший об'єкт (явище природи) деяким суб'єктом (людиною). Це твердження
вчителеві необхідно пояснити за допомогою достатньої кількості наочних
прикладів.
§Промісце,де дозволяєтьсяпереходитивулицюпішоходам, можна
повідомити написом на спеціальному щиті «Перехід», або пофарбувавши місце
переходу на дорозі білими смугами, або встановивши спеціальний дорожній знак.
§Слова «хороша погода» можуть означати і сонячну погоду, і
дощову, і теплий літній день, і морозний зимовий. Слова «найкраща пора року»
для одних людей можуть означати весну, для інших осінь, ще для інших — літо або
зиму.
§Слово «голова» може означати реальну голову людини чи
тварини або зображення голови, або людину, якщо це голова зборів, або мати
значення, як у виразі «хліб — усьому голова».
§Кивок головою згори донизу в українців є знаком згоди, а
в болгарів — знаком заперечення.
§Оливова гілка — знак миру.
§Один і той самий метал можна досліджувати на придатність
для виготовлення посуду, прикрас, на стійкість проти окислювання (іржавіння),
на крихкість, на придатність до кування, на температуру плавлення,
електропровідність тощо. Тому, наприклад, повідомлення «алюміній» за різних
обставин може мати різний зміст залежно від того, які властивості металу
цікавлять дослідника.
§Сигнали машини швидкої допомоги для людини, яка на неї
чекає, очевидно означають щось зовсім інше (що саме, напевне не може сказати
ніхто, крім цієї людини), аніж для людини, яка випадково перетинала шлях авто
чи просто побачила цю машину на вулиці.
Разом з тим учні повинні розуміти, що є ціла
низка різноманітних повідомлень, команд, вимог, правил вуличного руху, правил
техніки безпеки, правил поведінки, моралі, етики, законів суспільного життя,
стосовно яких розбіжність тлумачень і відповідної поведінки дуже небажана, а
часто і неприпустима.
Іноді за попередньою домовленістю з адресатом
повідомлення навмисне конструюють так, щоб інформація, яку воно несе, була
доступна лише адресатові. Сторонні люди на таке повідомлення або не звернуть
уваги, або нададуть йому зовсім іншого тлумачення.
Оскільки кожна людина в одному і тому самому
повідомленні бачить свою інформацію, по своєму його тлумачить, то краще
говорити про носії повідомлень, а не про носії інформації, оскільки інформація
в одному і тому самому повідомленні може бути різна.
Особливої уваги потребує поняття шуму.
Необхідно, щоб учні зрозуміли такі положення:
1.Якщо повідомлення не несе корисної інформації, тоді воно
несе шум.
2.Інформація може перетворюватися на шум, і навпаки, шум
може перетворюватись на інформацію.
Засвоїти ці положення учням допоможуть
приклади.
§Досить часто різні розповіді про ліки та відповідні
оголошення і описи на телебаченні, радіо, на рекламних щитах не привертають
уваги глядача і не несуть для нього корисної інформації, тобто несуть шум.
Однак, може трапитись, що багато разів бачене оголошення чи опис раптом
приверне увагу глядача і він знайде в ньому корисну інформацію, наприклад в
описах ліків в разі захворювання. В такий спосіб шум перетворюється на
інформацію. Після цього це повідомлення знову перестане нести корисну для
глядача інформацію: інформація знову перетворюється на шум.
§Якщо кілька разів повідомляється про одну і ту саму
таємницю, то перше повідомлення несе інформацію, а наступні такі повідомлення
для однієї і тієї самої людини — шум. У такий спосіб інформаціяперетворюєтьсяна шум.Навпаки,якщо якомусь повідомленню
спочатку не надавали значення і вважали, що воно не несе корисної інформації, а
пізніше в цьому повідомленні виявили корисну інформацію, то в такий спосіб шум
перетворюється на інформацію. Доцільно зауважити, що з'ясування сутності всіх
зазначених понять та термінів потребує наведення значної кількості прикладів.
Причому, як свідчить практика, приклади повинні бути наочними, тобто вчителю
потрібні відповідні малюнки або, для підвищення мотивації та інтересу учнів,
можна зробити з потрібних малюнків комп'ютерну презентацію за допомогою засобів
типу MicroSoft Power Point та запропонувати учням, переглянувши її, зробити
відповідні висновки.
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.