Питання опрацювання інформації є одним із
основних для учнів. Важливо, щоб учні розуміли, що люди в своїй діяльності
постійно зустрічаються з необхідністю опрацьовувати деяку інформацію. Читаючи
книжку, розглядаючи предмети, людина опрацьовує, запам'ятовує, накопичує
інформацію. Поштою, телефоном, по радіо та за допомогою інших засобів зв'язку
люди обмінюються інформацією — передають якусь інформацію й одержують іншу.
Розв'язуючи задачі, аналізуючи явища, люди опрацьовують інформацію: вхідні
знання (умови задач) перетворюються на нові знання (розв'язки задач). Ніщо живе
не може існувати та розвиватися, не зберігаючи свого генетичного коду, не
сприймаючи інформацію від навколишнього середовища через органи чуття і не
переробляючи її за допомогою нервової системи.
Проте мало навчитися зберігати інформацію,
необхідно її опрацьовувати, здобувати нову інформацію та передавати її.
Зібравши інформацію за допомогою різних
засобів, людина береться за її опрацювання і перетворення.
Одним із найефективніших сучасних засобів
опрацювання повідомлень є комп'ютер. За допомогою комп'ютера вхідні
повідомлення опрацьовуються за певними правилами, які складаються користувачем.
Застосування комп'ютера як інструмента для роботи з інформацією багатогранні та
різноманітні. Його використання дозволяє працювати не тільки з відомими
моделями об'єктів, а й допомагає їх вдосконалювати, а також створювати нові
моделі об'єктів, що вивчаються в різноманітних галузях людської діяльності.
Опрацювання повідомлень у комп'ютері
здійснюється за строгими формальними правилами.
Можливості автоматичного опрацювання
повідомлень базується на тому, що опрацювання повідомлень не завжди передбачає
їх осмислення.
Так учні підводяться до поняття вхідних,
вихідних і внутрішніх (проміжних) повідомлень, до поняття опрацювання
повідомлень за допомогою автоматів. Необхідно виділити два аспекти:
1.Приймання, опрацювання, зберігання та передавання повідомлень людиною.
2.Приймання, опрацювання, зберігання та передавання повідомлень комп'ютером.
Важливо, щоб учні розуміли, що на основі
аналізу повідомлень, який здійснюється за певними правилами (останні також
являють собою повідомлення про те, як слід аналізувати повідомлення, що надходять)
людина створює (синтезує) нову інформацію, яка може бути подана в різній формі.
Питання про загальні правила аналізу повідомлень та інформації, яку вони
несуть, та синтезу на основі такого аналізу нової інформації є настільки ж
складними, як і питання про те, що таке інформація. Тут необхідно тільки довести
до свідомості учнів розуміння того, що деякі види повідомлень, що подаються в
спеціальній формі за певними правилами, може опрацьовувати (перетворювати)
комп'ютер. Однак повідомлення про правила опрацювання повідомлень машині
повинна наперед задати людина. Машина може працювати тільки за вказівками
людини та опрацьовувати тільки такі повідомлення, які людина подає у формі,
прийнятній для введення до пристроїв машини, які призначені для введення та
зберігання повідомлень. Аналізувати наявну інформацію і синтезувати (творити)
нову інформацію (тобто відкривати нові закони, властивості тощо) може тільки
людина.
Питання про синтез нової інформації на основі
наявної так само складні, як і закони мислення людини. Тут доцільно обговорити
з учнями питання про те, чи може машина мислити та підвести їх до чіткого
переконання, що машина мислити не може. Вона спроможна лише з великою швидкістю
опрацьовувати (перетворювати) великі обсяги повідомлень за правилами, які
задаються людиною. Тобто машина діє на основі інформації, яка заздалегідь
введена людиною до запам'ятовуючих пристроїв — «придумати» щось нове вона
нездатна.
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.