Оскільки немає відповіді на запитання про те,
що таке інформація, то й запитання про кількість інформації (багато
інформації, мало інформації) та одиниці вимірювання інформації слід визнати
некоректними.
Питання вимірювання інформації викликає
дискусії серед методистів, учителів. Багато авторів підручників з інформатики
пропонують вводити поняття кількості інформації через біти і байти, забуваючи,
що, по суті, мова йде про довжину двійкового коду повідомлення, а не про
кількість інформації, яку несе таке повідомлення.
Для з'ясування цих питань доцільно розглянути
приклади на зразок поданих:
1.Чи містить книжка, яка довго була у користуванні, стільки
ж інформації, скільки така сама нова?
2.Чи несе кам'яна брила масою 3 т для археологів стільки ж
інформації, скільки її якісний фотознімок у журналі?
3.Коли радіостанція передає останні новини, то чи одну й ту
саму інформацію одержують усі люди, які слухають радіопередачу?
4.Чи завжди на магнітній дискеті зберігається однакова
кількість інформації, якщо відомо, що на дискеті завжди зберігається двійковий
код завдовжки1,44 мегабайт, який
визначає місткість (ємність) дискети?
5.Чи однакова кількість інформації зберігається в книжці? в
пачці з 10 таких книжок? в пачці із 100 книжок?
6.Якщо один і той самий текст записати підряд 6 разів, чи
збільшиться в 6 разів при цьому кількість інформації в такому повідомленні?
7.Чи залежить кількість інформації в слові від того, в
якому порядку розташовані літери (наприклад, в словах кумач і чумак)?
8.Чи залежить кількість інформації в реченні від того, в
якому порядку розташовані слова?
9.Після архівування повідомлень, довжина двійкового коду
повідомленнясуттєвозменшується.Чизменшуєтьсяприцьому кількість інформації, яку несе код повідомлення?
10.Яку інформацію несе повідомлення «Нам з ним повезло»? Про
що тут ідеться?
Аналізуючи такі приклади, можна зробити
висновок, що потужність радіосигналу, вага носія повідомлення і подібні їх
характеристики не можуть служити оцінкою інформації, яка переноситься за
допомогою сигналів.
Наприклад, довжину текстового повідомлення
природно вимірювати кількістю літер, довжину повідомлення, що передається за
допомогою двох знаків «крапка» і «тире» (азбука Морзе) — кількістю таких
знаків у повідомленні і т. д. Так у повідомлені «коса» — 4 літери, але яку саме
інформацію несе таке повідомлення, не завжди зрозуміло.
При зберіганні на носіях повідомлення займає
певне місце. Саме на це необхідно звернути увагу учнів. Тому цілком коректним є
питання про величину (кількість знаків, довжину тексту, площу графічного
зображення тощо) повідомлення та відповідні одиниці вимірювання.
Під час роботи з комп'ютером одиниці
вимірювання ємності запам'ятовуючих пристроїв (тобто одиниці вимірювання
довжини двійкового коду) прийнято називати словами біт, байт, Кб, Мб, Гб, Тб
тощо і за їх допомогою порівнювати, який обсяг в запам'ятовуючих пристроях
займають повідомлення. При цьому можна повідомити учням, що байт — це довжина
повідомлення на електронному носієві, яке містить лише одну літеру чи інший
знак, які використовують при поданні звичайних текстів. Кілобайт (Кб) — це
довжина повідомлення близько 1000 літер, мегабайт (Мб) — близько 1 000 000
літер. Учителю доцільно навести приклади, за допомогою яких учні зможуть
з'ясувати, що в одному і тому самому за обсягом запам'ятовуючому пристрої
можуть зберігатися різні за типом повідомлення.
Наприклад, в 1000 Мб можна розмістити:
•50
000 сторінок тексту;
•150 кольорових слайдів високої якості;
•1,5-годинний аудіозапис промови політичного діяча;
•10-хвилинний стереомузичний фрагмент, записаний на CD;
•15-секундний фільм високої якості запису;
•протоколи операцій з банківськими розрахунками за 1000 років.
Крім того, необхідно пояснити учням, що
інформація може оцінюватися людьми з різних точок зору — за змістом, за
важливістю. Тут необхідно дати уявлення про те, що інформація, яку несе
повідомлення, залежить від того, як буде аналізуватися повідомлення і як на
основі такого аналізу буде синтезуватися нова інформація. З одного й того
самого повідомлення, одного і того ж запису, малюнка, із аналізу одного і того
самого предмета, явища різні люди можуть зробити зовсім різні висновки (різний
аналіз), тобто одержати різну інформацію, проводячи синтез результуючої
інформації за різними правилами, залежно від того, на базі якої інформації
виконується аналіз вхідної та синтез нової інформації.
Слід зазначити, що довжина повідомлення, яку
можна визначити тривалістю його передавання чи приймання, чи кількістю знаків,
які воно містить, чи ще якимось чином, нічого не говорить про те, багато чи
мало корисної інформації несе повідомлення, чи воно несе лише шум. Іноді
повідомлення, що передається за допомогою лише одного знака, може нести
набагато більше корисної інформації, ніж інше повідомлення, що передається за
допомогою великої кількості знаків.
Наприклад, важко сказати, яке з трьох
повідомлень «ж-ж-ж-ж», «ж-ж-ж-ж-ж-ж», «ж-ж-ж-ж-ж-ж-ж-ж-ж» несе більше
інформації і якої саме. Неясно також, яку інформацію несуть повідомлення 2*2=5,
2+2=10.
Якщо повідомлення надто довге і містить
велику кількість знаків, воно може бути не сприйнятим, а інформація, яку воно
несе, найімовірніше стане шумом.
Наприклад, якщо
одразу намагатися викласти велику кількість фактів, то очевидним буде прохання
«Не поспішайте і розповідайте все по порядку з самого початку».
Якщо одразу прочитати
весь підручник з математики, то швидше за все при цьому буде здобуто набагато
менше корисної інформації, ніж під час поступового його вивчення.
З іншого боку, не
всяке повідомлення доцільно і можливо ділити на частини і не на довільні
частини можна ділити повідомлення. Залежно від того, на які частини буде
поділене повідомлення, воно може набути зовсім різних тлумачень. Наприклад,
слова із вірша Тараса Григоровича Шевченка
«Тут пана
немає,
Усі ми
однако на волі жили!»
як єдине ціле мають
зміст, що значно відрізнявся б від змісту роз'єднаних частин.
Аналогічно слова із
вірша «Жорна» Василя Симоненка «Каміння клацало зубами в жорнах» як єдине ціле
справляють враження відмінне від того, яке було б, коли б слова подати
відокремленими одне від одного.
Аналогічно
відокремленим одне від одного словам «козацька чайка» (мал. 1.4,. 1.5),
«чумацький шлях», «морський язик» буде надано зовсім іншого тлумачення, ніж
вказаним словосполученням.
Нарешті, одні і ті самі слова чи сполучення
слів можуть мати різні значення. Наприклад, слова «виглядати», «замок»,
«журавель», «час» можуть набувати зовсім різних значень залежно
від контексту.
Для закріплення понять інформації,
повідомлення, шуму, мови, носіїв інформації, подання та вимірювання інформації
можна запропонувати виконати учням вправи та відповісти на запитання:
1.Що означає повідомлення у вигляді чобота, вивішеного над
дверима крамниці?
2.Якщо над яром вигукнути слово «луна» і у відповідь почути
відлуння — слово «луна», чи одержується при цьому якесь повідомлення? Якщо так,
то яке? Про що?
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.