На наступному етапі ознайомлення учнів з
поняттям інформації доцільно ввести поняття мови. Розповідь учителя можна
побудувати так.
Повідомлення подають певною мовою. При цьому
повідомлення може мати вигляд деякої послідовності знаків, жестів, нотного
запису, живописного твору, музичного твору, звукозапису, відеозапису, кінофільму.
Існує досить багато різних мов — мови різних народів, мова глухонімих, мова
сигнальників на кораблях, мова спілкування двох людей, які не знають рідної мови
один одного. Знаками можуть бути різні зображення, жести, кивання і похитування
головою, кліпання очима, різні рухи рук, пальців, прикраси. Часто погляд, вираз
обличчя може сказати набагато більше про душевний стан людини, ніж багатослівні
речення.
Поняття мови не обмежується випадком
спілкування між людьми, воно використовується і у випадку порівняно високо
розвинених форм спілкування між іншими живими істотами. Так, можна говорити про
мову орієнтації бджіл, мову спілкування птахів, звірів (крики тривоги, заклику
і загрози, різноманітні рухи, пози тощо).
Можливість переходу від одного способу
подання інформації до іншого необхідно проілюструвати на конкретних прикладах.
Подання однієї і тієї самої інформації за допомогою різних наборів символів та
переходу від одного набору до іншого, наприклад від текстового повідомлення до
графічного тощо.
Важливим є розуміння того, від чого залежить
подання інформації саме обраною мовою і в яких випадках одне і те саме
повідомлення подається різними мовами.
Як правило, подання повідомлення добирається
так, щоб його передавання було якомога швидшим і надійнішим, а його
опрацювання було якомога зручнішим для адресата. Тому часто до текстів додають
уточнюючі малюнки, схеми, фотографії, і навпаки, до малюнків, схем, фотографій
— пояснювальні тексти.
Важливо також, щоб
повідомлення за можливості було коротшим, тобто його можна було якомога швидше
прийняти і опрацювати, і, разом з тим, за його допомогою можна було передати
якомога більше інформації. До такого типу повідомлень відносяться, як правило,
графічні образи з відповідними короткими текстовими поясненнями — географічні
карти, схеми, креслення, таблиці, діаграми, спеціальні коди тощо.
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.