Якщо для вивчення
понять алгоритму та комп'ютера вже створено певну методику, то, як свідчить
практика, поняттю інформації вчителі майже не приділяють уваги. Оскільки за
програмою поняття інформації вивчається на перших уроках, то часто в шкільній
практиці воно пояснюється формально або зовсім опускається. Крім того, деякі
вчителі вважають, що курс інформатики повинен починатися не з вивчення
теоретичних питань, а з практичної роботи за комп'ютером, і відповідно будують
шкільний курс. Сьогодні методичною проблемою є також побудова уроків,
присвячених формуванню поняття інформації, відсутність відповідної системи
завдань та вправ, методичної літератури з цього питання.
У більшості
навчальних посібників з інформатики багато говориться про комп'ютери,
алгоритми, програмні засоби, методи розв'язування задач з використанням
комп'ютера, але майже нічого про поняття інформації. Тим самим створюється
уявлення, що інформація — це дещо очевидне та невизначене, і говорити про це
довго і систематично не слід. Разом з тим поняття інформації є ключовим —
зв'язує різні теми курсу. Курс інформатики — це насамперед вивчення
властивостей інформації, методів і засобів її пошуку, збирання, зберігання,
опрацювання, подання, передавання, коректного використання.
Процес ознайомлення
учнів з поняттям інформації можна поділити на такі етапи:
1.Введення понять інформації і повідомлення.
2.З'ясування взаємозв'язків між поняттями інформації і
повідомлення.
3.Формування уявлень про носії інформації.
4.З'ясування питань про способи подання інформації.
5.Формування уявлень про види інформації.
6.З'ясування питань про оцінювання і вимірювання
інформації, про шум та взаємоперетворення інформації і шуму.
7.Формування уявлень про кодування повідомлень, за
допомогою яких передається інформація.
8.З'ясування властивостей інформації.
9.Формування уявлень про інформаційні процеси.
Поняття інформації в
курсі інформатики є одним із вихідних. На ньому базуються такі поняття
інформатики, як знак, знакова система, мова, письмо, повідомлення, алгоритм,
інтерпретація повідомлення, подання повідомлень, передавання повідомлень, шум,
дезінформація та інші. Ознайомити учнів з поняттям інформації доцільно на
перших уроках курсу. Це дозволить аргументовано розкрити зміст навчального
предмета інформатики, ознайомитись з його завданнями. Основні методи вивчення
цього матеріалу — індуктивний за логікою, за джерелами подання інформації —
пояснювально-ілюстративний, за ступенем самостійності учнів — репродуктивний.
Поняття інформації належить до основних і не визначається через простіші
поняття.
Зрештою вчитель
повинен пам'ятати, що немає відповіді на запитання — що таке інформація.
Інформація — лише одна зі сторін відображення навколишньої дійсності нервовою
системою живого організму, свідомістю людини. Тому вводити поняття інформації
слід конкретно-індуктивним способом, за допомогою наочних, добре знайомих учням
прикладів.
Розглянемо деякі з
них.
§Обмін повідомленнями між людьми здійснюється за
допомогою:
в)технічних засобів (різні поєднання звукових та світлових
сигналів) — радіо, телебачення, телеграф, телефон тощо;
г)звукових сигналів — мова, музика тощо;
д)зорових образів — художні твори, кінофільми, відеофільми,
графіка тощо.
При цьому одна людина
або група людей «породжує», створює початкові сигнали в певній послідовності,
інша — по-своєму сприймає цю сукупність.
§Обмін відомостями у тваринному світі відбувається також
за допомогою звукових і світлових сигналів — крики тривоги, заклику, погрози,
зміна забарвлення, запаху, пози тощо.
§Передавання ознак від клітини до клітини, від організму
до організму відбувається за допомогою сукупності генів, які зберігають відомості
про склад, будову та характер обміну речовин в організмі.
§Обмін сигналами між людиною та автоматом відбувається за
допомогою певної сукупності впливів світлових, звукових, електричних та інших
сигналів.
Доцільно
запропонувати учням до кожного з виділених пунктів навести конкретні приклади
та дати відповіді на запитання: скільки об'єктів можна виділити в наведених
прикладах? Що характерно для кожного з виділених об'єктів? Який зв'язок існує
між об'єктами, про які йдеться? За допомогою яких засобів передають сигнали чи
відомості?
Порівнюючи приклади,
учні під керівництвом учителя повинні виділити в них спільні суттєві та
несуттєві ознаки. Суттєві: розглядається як мінімум дві системи. Одна
система «породжує» деяку сукупність сигналів, відомостей, впливів; інша — приймає.
Несуттєві: спосіб подання сукупності повідомлень; склад (якісний та
кількісний) систем, які видають та сприймають сукупність сигналів.
Потім доцільно
підвести підсумок: під повідомленням розуміють вплив на нервову систему
живого організму деякої сукупності сигналів, подразників, яка може бути подана
різними способами залежно від систем, які її видають та сприймають.
Термін «інформація»
походить від латинського informacio, що означає роз'яснення,
виклад, обізнаність.
Учитель не повинен
намагатися дати точне означення цього поняття і записати його. Він лише звертає
увагу на те, що інформація є первинним і неозначуваним поняттям, та роз'яснює
деякі його властивості.
Особливість цього
поняття в тому, що воно використовується в усіх без винятку сферах: філософії,
природничих і гуманітарних науках, біології, медицині і психології, фізіології
людини і тварин, соціології, техніці, економіці, повсякденному житті. Тому
конкретне тлумачення елементів, які пов'язані з поняттям «інформація», залежить
від методів конкретної науки, мети дослідження, конкретної ситуації, моменту
часу або просто від життєвого досвіду людини чи навіть її психічного стану.
Інформацію з
навколишнього середовища людина сприймає органами чуття (мал. 1.1).
1)органи зору (світле, темне, червоне, жовте, яскраве
тощо);
2)органи слуху (окремі звуки, музика, голос людини, шум
вітру, плюскіт води, гудіння мотора, голоси тварин та птахів тощо);
3)органи нюху (запахи містять інформацію про їх джерела та
характер цих джерел);
4)органи дотику(відомостіпро температуру
тіла,шорсткість поверхонь, жорсткість
матеріалу, щільність речовини та інші властивості деякого предмета людина може
здобути, доторкаючись до предмета безпосередньо або за допомогою деяких приладів,
оцінити його вагу тощо);
5)інформацію про смакові якості тих чи інших речовин
(гірке, кисле, солодке, солоне тощо) людина одержує через органи смаку;
6)інформацію про склад речовини — в результаті хімічних
аналізів, взаємодії речовин з навколишнім середовищем тощо.
Доцільно
запропонувати учням самостійно навести приклади обміну інформацією між людьми,
одержання інформації людиною з навколишнього середовища, при цьому доцільно
ставити запитання про способи подання та передавання інформації від дорослих до
дітей в процесі гри, харчування, навчання; навести приклади засобів зберігання
та передавання інформації (навколишнє середовище, різні технічні засоби,
книжки, кінофільми, магнітні стрічки, телеграф, пошта тощо) і способів подання
і передавання інформації, способів аналізу вхідних даних і синтезу на основі
аналізу нової інформації, нових знань про навколишній світ.
Навчальні задачі з
цієї теми в основному повинні сформувати відношення до поняття інформації як
до поняття, яке лежить в основі сучасної інформаційної картини світу, хоч і не
має точного означення.
Вивчення цієї теми,
відповідні цілі і завдання потребують обговорення з учнями можливих проявів
дійсності, відповідного проблемного діалогу. Основна мета — сформувати в учнів
поняття, найбільш адекватне науковому сприйманню та поясненню реалій
навколишнього світу.
Учителеві доцільно
добирати нерепродуктивні запитання та завдання, наприклад, такі:
1.Чи є для вас інформацією повідомлення, які містяться в
Американській національній науковій бібліотеці? Чому?
2.Чи є інформацією нерозшифровані послання? Чому?
3.Чи одержуєте ви інформацію при повторному читанні книжки,
підручника?
4.Чи однаково багато інформації в пачках по 100, 1000,
10000 одних і тих самих книжок? Одних і тих самих оголошень?
Такі завдання
сприяють кращому розумінню учнями того факту, що означення поняття інформації
не існує і взагалі немає відповіді на запитання — що таке інформація. Пошук
відповідей на подібні запитання потребує дискусій і, як правило, проходить у
вигляді проблемного діалогу. Розгляд таких завдань має не лише світоглядне
значення, а й суттєву і важливу прикладну спрямованість, оскільки формує вміння
працювати з поняттями.
Таким чином, поняття
інформації і повідомлення доцільно ввести на деяких конкретних прикладах, не
намагаючись дати означення.
Якщо ви збуджені, невпевнені в своїх силах або просто незібрані і не налаштовані на роботу, то вам не завадить послідовно прослухати ці п'ять композицій.